Label

RADANG PUNCA BENGKAK, GATAL (SAKIT TUAN)

 
Membasuh anggota kelamin menggunakan sabun dengan kerap boleh membuatkan kulit kering dan gatal


BARU-BARU ini saya mengalami bengkak di kawasan kepala zakar selain gatal di bahagian bawahnya. Saya tidak tahu bagaimana ia bermula dan apa puncanya, tetapi ia mengganggu kehidupan saya. Adakah ia penyakit kulit atau berkaitan alat kelamin?

FAIZAL
Ipoh, Perak

KULIT anggota kelamin lelaki daripada jenis lembut yang berlapik tisu pengembang. Jika kering, kulit itu akan terasa tegang dan gatal. Jika digaru, tisu pengembang di bawahnya akan mengembang dan membuatkan kulit mengalami keradangan.

Membasuh anggota kelamin menggunakan sabun dengan kerap boleh membuatkan kulit kering dan gatal. Untuk mengekalkan bahan pelembap semula jadi dalam kulit zakar, sebaik-baiknya cuci anggota kelamin dengan sabun pelembap dan setelah dikeringkan, sapu ia dengan krim pelembap.

Keradangan kulit biasanya tidak menyebabkan gatal, kecuali jika ia berpunca daripada jangkitan kulat. Antara punca kelengkang terdedah pada keradangan iaitu ‘contact dermatitis’ adalah disebabkan penggunaan pakaian dalam yang mengandungi getah di bahagian kelangkang.

Guna pakaian dalam longgar bagi memudahkan pergerakan angin kerana ia memberi keselesaan pada alat sulit. Jika keradangan dialami tidak selesai dengan penggunaan krim pelembap, kemungkinan ia disebabkan jangkitan kulat dan anda wajib berjumpa doktor.

Elak menggunakan barangan atau produk ubatan lain tanpa nasihat doktor bertauliah.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan