Label

LAPORAN PERBELANJAAN (KEWANGAN)

>> Catatan aliran keluar masuk pantau belanja berlebihan

Setiap kali mendapat gaji bulanan, hampir 70 peratus pendapatan digunakan untuk membayar hutang dan perbelanjaan tetap bulanan. Hanya 30 peratus digunakan untuk menampung kos sara hidup bulanan.

Bagi mereka yang bekerja dan hidup di bandar besar dengan kos sara hidup yang tinggi seperti Kuala Lumpur, baki daripada pendapatan itu perlu diuruskan secara bijak.

Bagaimanakah cara terbaik menguruskan kewangan dalam keadaan yang serba mahal? Disediakan 10 cara terbaik amalan berbelanja secara berhemah bagi membolehkan anda dapat hidup dengan selesa di bandar.

Putuskan hubungan dengan TV anda

Sekiranya anda melanggan pakej televisyen satelit berbayar, inilah masanya anda menilai semula langganan itu. Mungkin anda boleh memilih pakej yang paling minimum bayarannya. Atau anda boleh batalkan langganan dan tonton rancangan kegemaran secara dalam talian.

Rekod perbelanjaan anda

Sebelum mula berjimat, anda perlu tahu apa dan berapakah nilai perbelanjaan anda. Rancang kewangan dengan menentukan nilai perbelanjaan anda dan kemudian tentukan berapa jumlah simpanan. Rancangan ini membantu anda menentukan aliran keluar wang dan jumlah simpanan yang sepatutnya diketepikan.

Gunakan pengangkutan awam

Jika lokasi dari rumah ke tempat kerja tidak jauh, anda boleh berjalan kaki atau gunakan basikal. Jika jauh, cuba gunakan kenderaan awam. Anda pasti akan terperanjat dengan jumlah penjimatan bulanan anda bagi kos pengangkutan. Pasti lebih jimat jika anda dapat mengelak kos petrol, tempat letak kereta, tol dan juga belanja penyelenggaraan kereta anda.

Bancuh air sendiri

Sekiranya anda tidak boleh teruskan hidup tanpa kafein dan teh di kafe, ubah amalan itu. Optimumkan kemudahan ruang pantri di pejabat anda dengan membancuh air sendiri. Beli kopi, teh, gula dan susu. Bancuh sendiri, lebih murah, jimat dan kurangkan masa anda minum di kafe.

Bawa bekal

Mulakan membawa bekal makan tengah hari ke pejabat. Jika secara purata anda membelanjakan RM10 sehari untuk makan tengah hari, anda boleh jimatkan lebih kurang RM200 bagi satu bulan (20 hari bekerja). Ini bernilai RM2,400 setahun, satu motivasi yang cukup penjimatan.

Semak semula langganan

Semak semula langganan anda. Sekerap mana sebenarnya anda pergi ke gimnasium? Betulkah anda perlukan data yang banyak untuk telefon bimbit anda? Langganan sebegini mempunyai kos tersembunyi dan memerlukan komitmen.

Pastikan anda hanya melanggan barangan atau perkhidmatan yang diperlukan sahaja.

Pilih kad kredit sesuai

Bagaimana penggunaan kad kredit anda? Jika anda sering tidak membuat pembayaran penuh, carilah kad kredit dengan kadar faedah terendah serta tiada yuran tahunan.

Jika anda membayar jumlah penuh setiap bulan, dapatkan kad yang mempunyai program ganjaran terbaik. Perkara yang paling penting untuk anda ingat ialah gunakan kad kredit secara berhemah. Bayar bil tepat pada masanya untuk elak daripada bayaran caj tambahan.

Pembayaran terus

Individu yang pelupa atau tidak teratur cenderung terlepas membayar bil tepat pada masanya. Pertimbangkan untuk melakukan pembayaran bil secara terus untuk elakkan yuran bayaran lewat. Tetapkan arahan akaun bank anda untuk membayar bil secara automatik.

Jangan tunggu sehingga saat terakhir dan berdepan risiko dikenakan caj bayaran lewat kerana penalti akan dikenakan bagi setiap kelewatan.

Pertimbangkan hiburan anda

Daripada anda keluar dan membelanjakan ratusan ringgit untuk makanan dan minuman serta tiket wayang, anjurkan pertemuan di rumah. Jemput kawan menonton filem atau cuma bersantai dan berborak dengan minuman. Jika anda perlu keluar, rancangkan tempat berkumpul di sebuah restoran yang menawarkan tawaran diskaun untuk kad kredit anda.

Bandingkan

Jika anda sering membeli barangan sama dari kedai sama, berhenti sekarang. Untuk jimatkan wang, selalu bandingkan harga barangan di beberapa kedai dan dapatkan harga termurah. Sesetengah barangan mungkin mempunyai diskaun di satu kedai tapi tidak di kedai lain. Tentukan barangan yang anda sering beli dan selalu perhatikan nilai yang ditawarkan.

Artikel dari Berita Harian, 22 Februari 2014

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan