Label

MEMBUAT PINJAMAN RUMAH (KEWANGAN)

>> Kriteria penting perlu diketahui, difahami

Untuk kebanyakan orang, memilih pinjaman rumah adalah susah, hampir seperti memilih rumah itu sendiri. Jika sedang mencari pinjaman rumah untuk membeli rumah idaman, ada beberapa perkara yang perlu diteliti.

Ketua Pegawai Eksekutif iMoney, Lee Ching Wei berkongsi enam perkara yang patut dipertimbangkan sebelum membuat satu keputusan kewangan yang mungkin paling penting dalam hidup anda.

Jenis pinjaman rumah

Pertama sekali, pertimbangkan apa yang sesuai untuk anda: Pinjaman Tradisi Berjangka atau Pinjaman Rumah Fleksibel (Pinjaman-Fleksi).

Pinjaman Tradisi Berjangka memerlukan anda untuk membayar jumlah tetap setiap bulan sepanjang tempoh pinjaman rumah anda (contoh, 30 tahun) sementara Pinjaman-Fleksibel memberi anda pilihan untuk mengurangkan faedah pada bila-bila masa yang anda mahu (contoh dengan menyimpan lebihan wang ke akaun semasa yang berkaitan. Semakin banyak anda simpan, semakin kurang faedah yang dibayar).

Jika mempunyai corak aliran wang yang mudah dijangka dan ketat, Pinjaman Tradisi Berjangka mungkin pilihan terbaik. Jika lebih menggemari fleksibiliti dalam pembayaran pinjaman anda, Pinjaman-Fleksibel adalah disarankan.

Kadar Faedah

Seperti mana dengan semua pinjaman, keutamaan anda adalah bank yang menawarkan kadar faedah terendah. Merujuk kepada contoh yang digunakan sebelum ini, untuk pinjaman rumah sebanyak RM500,000 dalam tempoh 30 tahun, perbezaan faedah di antara kadar faedah 4.2 peratus dan 4.15 peratus boleh menjadi lebih daripada RM5,000.

Margin pembiayaan

Ia bermaksud berapa banyak anda boleh pinjam.

Ini bergantung kepada pelbagai faktor termasuk nilai rumah dan kedudukan anda dengan bank. Setiap bank menawarkan margin pembiayaan yang berbeza.

Anda diperlukan membayar mana-mana amaun yang tidak termasuk dalam pendahuluan pinjaman rumah, ini adalah amat penting lebih-lebih lagi apabila anda kekurangan wang.

Sebagai contoh, untuk rumah bernilai RM500,000, anda akan memerlukan RM100,000 sebagai pendahuluan jika margin pembiayaan adalah 80 peratus, tetapi hanya perlu membayar RM50,000 sebagai pendahuluan jika margin pembiayaan adalah 90 peratus.

Tempoh berkunci

Tempoh berkunci adalah jangka masa di mana anda akan dikenakan penalti (selalunya 2 hingga 3 peratus daripada jumlah pinjaman), jika memilih untuk membayar penuh pinjaman rumah sebelum ia mencapai tempoh tamatnya.

Apabila memilih pinjaman rumah, ia berbaloi untuk mempunyai tempoh berkunci sesingkat yang boleh dan penalti serendah yang boleh.

Sesetengah bank juga tidak mengenakan penalti sama sekali jika notis lengkap diberikan. Sebagai permulaan, anda mungkin ingin membuat perbandingan tempoh berkunci antara semua bank di iMoney.

Yuran dan caj

Permohonan pinjaman rumah membabitkan urusan profesional dan proses yang dikawal selia kerajaan seperti persediaan dan pembayaran perjanjian pinjaman, pembayaran duti setem dan pemprosesan oleh bank.

Semua proses ini selalunya disertakan yuran dan caj yang akan ditanggung oleh anda, sebagai pembeli. Dalam kes tertentu, ia juga boleh ditanggung penuh atau separuh oleh bank sebagai sebahagian daripada pakej pinjaman anda.

Oleh itu, lebih baik berjumpa dengan pegawai pinjaman dan minta mereka menerangkan mengenai semua yuran dan caj kepada anda. Ia mungkin satu proses yang berulang dan memakan masa tetapi ia akan menjadi masa yang digunakan dengan sebaiknya.

Bank

Fahami yang anda akan selalu berurusan dengan bank selagi pinjaman rumah masih berjalan (yang mungkin mengambil masa 20 hingga 30 tahun).

Dengan itu sebagai peringatan, anda patut memilih bank yang anda selesa untuk berurusan. Sesetengah perkara yang anda mungkin ingin fikirkan termasuk:
Adakah mempunyai akaun simpanan atau semasa dengan bank tersebut (untuk kemudahan pemindahan antara akaun)?
Adakah puas hati dengan perkhidmatan mereka?
Adakah terdapat cawangan tempatan yang berdekatan dengan rumah atau pejabat anda?
Adakah anda rasa bank tersebut boleh dipercayai atau boleh diharapkan?
Adakah bank tersebut menawarkan perkhidmatan tambah nilai yang akan memudahkan anda dalam jangka masa panjang?

Artikel dari Berita Harian, 8 Februari 2014

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan