Label

KELEMBAPAN DAPAT ELAK KEGATALAN (SAKIT TUAN)

SAYA remaja berumur 20 tahun. Sejak akhir-akhir ini saya menghadapi masalah di sekitar alat sulit. Masalah ini berlanjutan seminggu.

Bahagian sekitar alat sulit saya mengalami gatal-gatal. Apabila diperiksa, tiada bintik mahupun gigitan serangga. Apabila digaru ia bertukar warna putih. Saya menyapu bedak di bahagian itu supaya kering dan tidak gatal.

INSAN RESAH
Alor Gajah

KAWASAN anggota kelamin mempunyai kulit lembut dan penuh dengan bulu roma, pundi pelembap apokrin dan pundi peluh.

Bulu roma berfungsi mengekalkan kelembutan kulit dan peranan sama untuk pundi pelembap serta pundi peluh yang menghasilkan pelembap dan peluh.

Jika bulu roma dicukur di kawasan itu, kekeringan akan berlaku. Jika kulit kering, bahagian itu menjadi gatal dan jika digaru, kulit menjadi kasar.

Akar bulu roma dan salur pelembap pundi apokrin akan radang dan timbul sebagai bintik-bintik putih bergelar ‘folliculitis’ dan ‘adenitis’. Jika keradangan menjadi ketara, kulit bahagian itu akan menebal dan boleh mengalami infeksi.

Ada pelbagai punca lain yang menyebabkan kulit anggota kelamin kering dan gatal seperti alahan kepada sabun, jangkitan kutu atau kudis buta. Anda perlu jumpa doktor keluarga dan jika masalah itu tidak dapat diselesaikan, rujuk pakar kulit.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan