Label

TERINGIN LAHIR ANAK SECARA NORMAL (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 28 tahun dan mempunyai dua anak berusia tujuh dan lima tahun. Dua anak saya ini lahir secara caesarean.

Adakah saya boleh bersalin secara normal untuk anak ketiga? Suami sering meminta saya hamil lagi namun saya masih fobia untuk bersalin. Harap doktor dapat membantu.

Eima
Selangor.

BAGI wanita yang pernah melahirkan secara pembedahan caesarean jenis LSCS, lazimnya kelahiran seterusnya lebih selamat jika dilakukan secara pembedahan caesarean juga.

Ini bagi mengelakkan risiko koyakan parut lama pada dinding rahim yang boleh mengakibatkan tumpah darah berlebihan dalam masa yang singkat sehingga membahayakan nyawa ibu hamil terbabit dan kandungannya.

Walaupun risiko berkenaan tidaklah sampai lima peratus, dari sudut pengiraan statistik, ia suatu angka yang besar. Secara risiko, risiko ini meningkat sehingga empat kali ganda berbanding wanita yang pernah melalui hanya sekali pembedahan caesarean.

Sebagai perumpaan lain, sekiranya anda diberi pilihan laluan jalan untuk menempuh perjalanan, anda pasti akan memilih laluan yang lebih selamat. Biarlah anda dan bayi lebih selamat pulang ke rumah.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan