Label

DATANG BULAN SETAHUN SEKALI (SAKIT PUAN)

SAYA berusia 20 tahun yang menghadapi masalah haid tidak teratur. Haid saya datang tiga bulan sekali dan kadang-kadang setahun sekali.

Kebiasaannya haid saya tidak kurang daripada empat kali setahun. Berat saya kini 53 kilogram dan ketinggian 159 sentimeter.

Pertama kali saya didatangi haid pada usia 14 tahun dan saya juga tidak mengalami sebarang kesakitan atau senggugut semasa haid. Payudara saya juga tidak membesar iaitu saya memakai coli saiz 32A hingga sekarang.

Saya mengalami masalah ini sejak usia 14 tahun dan kini runsing memikirkan perkara ini. Adakah ini menyebabkan masalah kesuburan dan kehamilan satu hari nanti? Adakah masalah saya ini berpunca daripada keturunan?

Gadis tak normal,
Kuala Lumpur.


Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

KITARAN haid yang jarang-jarang dan tidak menentu lazimnya disebabkan masalah kesuburan pada ovari di mana pembesaran, pematangan dan pengeluaran telur tidak berlaku (an-ovulasi) atau jarang berlaku (oligo-ovulasi).

Dalam peratusan yang lebih kecil, masalah ovari ini sebenarnya mempunyai punca lain contohnya penyakit kelenjar lain pada tubuh.

Ada antara penyakit yang menyebabkan gangguan haid seperti anda turut memberi risiko penyakit berbahaya. Eloklah anda mendapatkan pemeriksaan doktor berhampiran.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan