Label

TAKRIFAN 'TERUNA' DAN 'DARA'

Soalan

SAYA pemuda berusia 23 tahun dan ingin kepastian mengenai fakta teruna dan dara. Ketika berusia 20 tahun, saya melakukan hubungan seks kali pertama dengan seorang wanita dan tidak pasti sama ada dia masih dara atau tidak.

Kami kemudian melakukannya banyak kali dengan hanya seks pertama saya memakai kondom dan selepas itu tidak lagi.

Selepas itu saya tidak lagi melakukan hubungan seks dengan mana-mana wanita sehingga sekarang, tetapi saya sering melakukan onani untuk memuaskan nafsu.

Namun, ketika onani saya cepat berasa geli dan tidak sampai seminit sudah terpancut. Persoalan, adakah teruna saya hilang walaupun memakai kondom?

Ada juga yang mengatakan jika seorang lelaki itu kali pertama melakukan hubungan seks dengan wanita yang tiada dara, lelaki itu masih dianggap teruna. Betul ke?

FAZLI,
Perlis

Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

Jawapan

TAKRIF ‘teruna’ dan ‘dara’ memberi maksud lelaki yang belum pernah melakukan seks penetratif.

Jika menggunakan kondom untuk bersetubuh, dia BUKAN teruna, dan wanita dara juga ialah yang belum pernah melakukan hubungan seks penetratif (walaupun dia tiada selaput dara mungkin akibat aktiviti lasak).

Jadi maksud lain yang anda nyatakan itu tidak tepat sama sekali. Mengikut takrif ini, anda bukan teruna lagi.

Mengenai cepat klimaks, ia isu lemah daya kawalan ejakulasi.

Apabila daya ejakulasi dalam kawalan, iaitu anda dapat melewatkannya atau memilih mencepatkannya, isu cepat klimaks tidak timbul.

Untuk ini anda perlu mengawal geselan anggota sulit supaya setiap geselan dilakukan dengan kawalan. Gerakan zakar dalam faraj dipendekkan bagi mengelak bahagian sensitif tergesel.

Jadi jika dalam faraj geselan dilakukan lebih ke pangkal zakar dan tidak di hujung, ejakulasi dapat dikawal.

Apabila terasa hendak klimaks, geselan dihentikan atau dilakukan secara perlahan supaya dapat mengawal perasaan hendak pancut. Jika sampai ke peringkat hendak pancut, geselan boleh dilakukan cepat dan lebih berfokus kepada penghujung zakar yang sensitif itu.

Jika cara ini sukar, anda boleh menggunakan cincin tambat zakar, iaitu memasang cincin ke pangkal zakar ketika ereksi dan ketika gerakan dalam faraj sambil menumpukan perhatian kepada cincin yang tertambat itu.

Perasaan kurang selesa digunakan untuk mengetepikan perasaan nyilu atau sensitif pada hujung zakar.

Apabila pasangan seronok, tumpuan diberikan pula kepada penghujung zakar supaya cepat klimaks. Teknik ini perlu diamalkan selalu.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

1 ulasan:

  1. Maksudnya, beronani tidak bermaksud teruna seseorang hilang?

    BalasPadam