Label

FIRMA SALAH GUNA NAMA DOKTOR

Soalan

SAYA terjumpa satu laman web yang memaklumkan produk dijual dicipta oleh doktor. Saya ingin pengesahan doktor mengenai kesahihan produk itu.

Adakah ia benar dicipta oleh doktor atau pengendali laman web itu hanya menggunakan nama doktor sebagai menambah keyakinan pengguna? Saya memerlukan penjelasan doktor bagi mengelak membeli produk tiruan.

HAIRIL
Georgetown

Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

Jawapan

SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini selepas bersara daripada perkhidmatan kerajaan, saya diundang memberi ceramah kesihatan oleh agensi dan syarikat swasta yang menjual produk kesihatan.

Saya hanya memberi maklumat kesihatan dan tidak mengulas produk kesihatan kerana etika perubatan melarang pembabitan doktor secara langsung atau tidak langsung dengan syarikat penjualan produk.

Memberi maklumat kesihatan dan penjagaan kesihatan secara am menjadi tanggungjawab doktor. Bagaimanapun, memang ada kes nama saya dikaitkan dengan produk tertentu. Ia dilakukan tanpa persetujuan dan pengetahuan saya.

Sehubungan itu, orang ramai harus peka dengan penulisan saya kerana ada sesetengah produk saya kaji dan hasil kajian saya paparkan, sama ada dalam jurnal perubatan atau rencana kesihatan.

Saya memang ada mencipta cincin getah penambat zakar dan kini ia dipasarkan sebagai alat pembantu memantapkan ereksi serta mengawal cepat klimaks, selain berfungsi sebagai penahan kondom daripada terlucut.

Kini, ia dipaten dan hak pengedarannya diserahkan kepada sebuah syarikat swasta. Laporan kajian mengenai cincin ini disiarkan dalam Asian Journal of Andrology keluaran Oktober 2006.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan