Label

SALURAN AIR KENCING SAKIT (SAKIT TUAN)

HAMPIR setiap hari saya rasa sakit di saluran air kencing, terutama apabila alat kelamin menegang.

Ketika saya memegang bahagian itu, kadangkala ia terasa pedih sebelum kembali lembut. Adakah masalah ini satu penyakit serius?

AMY
Pulau Pinang

SALUR kencing lelaki bermula dari penghujung pundi kencing merentasi tisu lembut zakar sehingga ke pembukaan lubang air di penghujungnya. Salur ini lebih panjang berbanding perempuan.

Lapisan mukosa salur kencing lelaki mengandungi pepundi yang menghasilkan cecair jernih ‘mucus’ bagi melindungi salur kencing daripada tekanan air kencing selain membantu melancarkan pengeluaran air mani.

Jangkitan salur kencing ini akan mengakibatkan radang salur kencing serta menyakitkan ketika membuang air kecil dan ketika berlaku ereksi. Keradangan itu boleh menular ke pembukaan lubang kencing.

Selain jangkitan, tekanan kepada bahagian itu juga boleh menyebabkannya radang dan sakit. Tekanan yang dimaksudkan ialah onani atau urutan secara kasar pada penghujung zakar.

Jadi penting untuk anda menghentikan tabiat onani dan merujuk kepada doktor untuk meneliti pembukaan lubang kencing jika ada tanda jangkitan. Jangan biarkan keradangan itu berlarutan kerana bahagian itu boleh mengecut hingga menyukarkan pengeluaran air kencing kelak.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Tiada ulasan:

Catat Ulasan