Label

ELAK JAUNDIS (SAKIT PUAN)

Jaundis yang lazim dialami bayi baru lahir kebiasaannya bersifat sementara, tidak berkait dengan apa-apa penyakit dan tidak membahayakan.

SAYA ingin mengetahui penyakit kuning yang sering dihidapi bayi baru lahir. Adakah ia hanya berpunca daripada kekurangan pemberian susu ibu? Adakah penyakit ini sudah bermula sewaktu bayi masih dalam kandungan?

Bagaimanakah cara terbaik bagi si ibu dan bayi untuk mengelak penyakit kuning?

Ima,
Petaling Jaya, Selangor.

Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

SAYA bukanlah pakar dalam bidang ini, anda bolehlah bertanya lanjut dengan pakar pediatrik (pakar kanak-kanak).

Apa yang anda maksudkan adalah jaundis. Ia satu simptom atau petanda, bukannya penyakit dan boleh disebabkan oleh beberapa punca atau penyakit.

Jaundis yang lazim dialami bayi baru lahir kebiasaannya bersifat sementara, tidak berkait dengan apa-apa penyakit dan tidak membahayakan.

Bagaimanapun, penting untuk melakukan pemantauan bagi memastikan ia tidak menjadi lebih teruk. Pada masa sama, pemeriksaan doktor penting untuk memastikan ia tidak disebabkan oleh penyakit tertentu.

Khasiat susu ibu memang diketahui ramai, antaranya menyumbang antibodi yang banyak di dalam susu awal (kolostrum). Kepercayaan susu ibu menyebabkan jaundis dan sebaliknya pula kepercayaan kurang susu ibu menyebabkan jaundis bukanlah benar.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan