Label

DARAH KELUAR SEDIKIT LEPAS BUKA IUCD (SAKIT PUAN)


Satu daripada punca haid sedikit-sedikit disebabkan oleh pembentukan tisu melekat seperti sesawang dalam ruang rahim

SAYA baru dua bulan membuka IUCD untuk kali kedua dan hendak menukar yang baru. Namun, doktor yang hendak memasang IUCD terbabit tidak dapat memasangnya kerana alat berkenaan tidak dapat masuk hingga ke dalam.

Untuk pengetahuan doktor, semasa saya memakai IUCD, haid saya memang teratur dan darah keluar banyak seperti biasa. Masalahnya kini, darah keluar tepat pada tarikhnya tetapi keluar sehari saja selepas saya membuka IUCD. Begitu juga dengan bulan kedua, hanya keluar sehari saja.

Saya ingin tahu adakah ia kesan daripada IUCD berkenaan? Apakah kesannya jika haid datang dengan keadaan sedemikian? Saya risau darah kotor berkumpul dan muncul pula penyakit lain. Semoga doktor dapat memberi pandangan.

Faizah,
Sungai Petani, Kedah


Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

LAZIMNYA, IUCD (kini lebih dikenali sebagai IUD) baru akan dipasang pada hari yang sama selepas IUD yang lama dikeluarkan. Apakah sebabnya anda menjarakkan dua bulan sebelum meneruskan IUD ketiga?

Pernahkah anda menjalani prosedur cucian D&C? Adakah haid anda kini disertai sakit? Bagaimanakah haid anda sebelum memakai IUD?

Haid yang sedikit-sedikit dinamakan oligomenorea. Ada beberapa punca, satu daripadanya disebabkan oleh pembentukan tisu melekat seperti sesawang dalam ruang rahim. Keadaan ini dirawat dengan memasukkan IUD dan mengambil pil berhormon khusus.

Anda dinasihatkan berjumpa pakar sakit puan berdekatan. Imbasan ultrabunyi dapat mengukur ketebalan lapisan haid serta pada masa sama, menilai keadaan lain pada rahim serta ovari. Doktor juga mungkin menasihati anda menjalani prosedur pembedahan kecil dinamakan histeroskopi bagi melihat keadaan ruang dalam rahim dan juga melakukan prosedur rawatan.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

 Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan