Label

BIMBANG MASALAH KEPUTIHAN TERUK (SAKIT PUAN)


KETUAT KEMALUAN adalah sejenis penyakit jangkitan seksual yang disebabkan oleh virus papilloma (HPV) jenis tertentu

SAYA berumur 22 tahun dan belum berkahwin. Tetapi dulu pernah terbabit dalam aktiviti seks bebas dan kini saya sungguh menyesal dan meninggalkan perbuatan itu.

Masalahnya kini saya mengalami keputihan yang teruk iaitu sentiasa keluar cecair berwarna putih pekat dan berbau. Adakah saya dijangkiti kuman di bahagian faraj?

Selain itu, saya dapati pada faraj saya tumbuh seperti ketuat. Menerusi pembacaan di Internet, ia ketuat kelamin. Saya masih belum mendapatkan pengesahan doktor sehingga kini.

Adakah sebarang rawatan untuk ketuat kelamin? Adakah ia boleh diubati tanpa berjumpa doktor sakit puan? Berapakah kos untuk membuang ketuat kelamin? Adakah ia berbahaya dan akan hilang sendiri secara semula jadi?

Gadis menyesal,
Negeri Sembilan


Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

KETUAT KEMALUAN adalah sejenis penyakit jangkitan seksual yang disebabkan oleh virus papilloma (HPV) jenis tertentu. Kos membuangnya bergantung kepada banyaknya ketuat berkenaan. Ada yang hanya memerlukan sapuan krim antiketuat yang boleh dilakukan sendiri. Ada juga yang memerlukan prosedur pembedahan kecil.

Ketuat kemaluan tidak berbahaya tetapi ada jenis HPV tertentu lain yang membawa risiko lebih tinggi penyakit serviks yang dinamakan CIN yang seterusnya boleh membawa kepada kanser serviks. Anda disarankan menjalani ujian Pap smear dan ujian pengesanan kuman HPV.

Selain itu, eloklah juga anda menjalani ujian pengesanan penyakit jangkitan seksual yang lain seperti chlamydia, gonorea, herpes simplex, HIV dan seumpamanya. Ia kebiasaannya secara ujian darah dan palitan pada faraj dan serviks.

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

 Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

2 ulasan:

  1. saya mengalami masalah yang lebih kurang sama..pada mulanya keputihan saya tidak mempunyai warna..tapi lama kelamaan ia seperti bertukar kepada warna kehijauan y pudar atau warna hijau cair dan likat serta mengeluarkan bau.tetapi ketika saya menbuang air kecil tidak berasa sakit..keadaan ini sudah hampir sebulan..saya kerap memakai panti liner dan mencuci bahagian sulit dengan pencucinya..adakah masalah saya disebabkan jangkitan..bagaimana saya mahu merawatnya tanpa berjumpa doktor

    BalasPadam
  2. saya mengalami masalah yang lebih kurang sama..pada mulanya keputihan saya tidak mempunyai warna..tapi lama kelamaan ia seperti bertukar kepada warna kehijauan y pudar atau warna hijau cair dan likat serta mengeluarkan bau.tetapi ketika saya menbuang air kecil tidak berasa sakit..keadaan ini sudah hampir sebulan..saya kerap memakai panti liner dan mencuci bahagian sulit dengan pencucinya..adakah masalah saya disebabkan jangkitan..bagaimana saya mahu merawatnya tanpa berjumpa doktor

    BalasPadam