Label

AMBIL KIRA FAKTOR USIA (SAKIT PUAN)

Tahap kesuburan wanita menurun dengan pertambahan usia

ANAK pertama saya lahir tujuh tahun lalu, kemudian saya menggunakan pil perancang kerana selepas kelahirannya saya menyambung pengajian dan banyak menghabiskan masa menguruskan perniagaan.

Kini saya ingin hamil lagi pada usia awal 40-an. Selepas menghentikan pengambilan pil perancang, lazimnya berapa lama masa diambil supaya tahap kesuburan saya kembali normal? Untuk pengetahuan doktor, haid saya sentiasa teratur sehingga kini dan jarang menghadapi masalah senggugut.

Wawa,
Shah Alam, Selangor

Sudah Bertunang? Ingin Berkahwin? Klik Disini!

BAGI wanita yang tiada masalah kesuburan sebelum ini, tahap kesuburan selepas menghentikan pengambilan pil perancang dijangka dalam masa enam bulan atau selewat-lewatnya setahun dari tempoh dia berhenti.

Bagaimanapun, faktor pertambahan usia perlu diambil kira. Tahap kesuburan wanita menurun dengan pertambahan usia. Saya galakkan anda menjalani pemeriksaan dan rawatan kesuburan tanpa menunggu lebih lama daripada enam bulan.

Pada masa sama, eloklah anda memulakan pengambilan pil asid folik sebanyak 5 miligram setiap hari. Anda juga digalakkan menjalani pemeriksaan saringan kesihatan untuk penyakit lazim di negara kita seperti darah tinggi (hipertensi) dan kencing manis (diabetes mellitus).

(Sumber Harian Metro)

Dapatkan produk kesihatan untuk suami isteri di http://www.blogbioasli.com/dikme

Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan